6 keinoa oppia syömään intuitiivisesti

Kuuntele kehosi tarpeita ja opettele syömään intuitiivisesti.

Muistan, kuinka heprealta tuollaiset lauseet joskus tuntuivat. Miten voisi kuunnella kehonsa tarpeita, kun tuskin tietää mitä ne ovat?

Intuitiivinen syöminen on pohjimmiltaan sitä, että syö ilman kalorien, hiilihydraattien, proteiinien tai rasvojen laskemista. Aloittaa kun on nälkä, lopettaa kun on täysi. Valitsee enimmäkseen ruokia, joista tulee hyvä olo.

Lopetin kalorien ja ravinteiden laskemisen muutamia vuosia sitten. Siihen pisteeseen minut vei pitkä dieettien, ahmimisen, kontrollin ja tunnesyömisen kierre. Nykyään ajattelen, että syön 90-prosenttisesti intuitiivisesti.

Aluksi kehon viestien kuuntelu oli hapuilua, paljon yrityksiä ja vielä enemmän erehdyksiä.

Mutta hiljalleen opin.

Nyt uskallan vihdoin sanoa, että olen vapaa kontrollista. En todellakaan tiedä kaikkea tai osaa kuunnella aina ja joka hetki. Ihmiskeho muuttuu koko ajan ja tarpeet sen mukana.

Voin kuitenkin kertoa, miten pääsin tähän pisteeseen. Miten uskalsin vähä vähältä ryhtyä kuuntelemaan – ja luopua kontrollista.

 

1. Kysy miksi.

Minkä toivoisit syömisessäsi muuttuvan? Mikä tekisi siitä parempaa?

Aika usein intuitiivinen syöminen alkaa kiehtoa, koska ei tunne olevansa tasapainossa. Ehkä on ensin kokeillut ruokavalioita, pikadieettejä, lisäravinteita, liikuntakuureja, etsinyt tasapainoa ulkopuolelta ja lukenut ohjeita, joista mitään ei ole kuitenkaan kokenut omakseen.

Olen kokeillut elämäni varmaankin jokaista mahdollista muotiruokavaliota. Jokaisen aikana minulla oli ontto olo. Tiedostin, että en olisi jaksanut jatkaa yhtäkään lopun ikääni. Silti kärvistelin ja yritin kai päästä pisteeseen, jossa en enää joutuisi huolehtimaan syömistä. Jollain tasolla tiedostin, etten ikinä pääsisi tuohon pisteeseen, mutta jatkoin, kun en tiennyt paremmastakaan.

Halusin niin paljon olla vapaa, mutta hain vapautta kontrollin kautta. Toiveeni oli ristiriitainen. Lopulta ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin alkaa hiljalleen purkaa kieltoja ja laskemista.

Pysähdy ja kysy, miksi tahtoisit oppia syömään intuitiivisesti.

Koska se on muodikasta? Koska ajattelet, että se on ainoa oikea tapa syödä? Vai toivotko kuten minä, että voisit olla vapaa? Että et joutuisi enää pohtimaan, sopiiko tämä tai tuo ruokavalio sinulle, voinko syödä tätä tai tuota, jättää aamupalan väliin. Ettei syöminen hallitsisi enää päivääsi.

Intuitiiviseen syömiseen ei liity mitään mystiikkaa. Se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että kunnioittaa kehonsa viestejä parhaansa mukaan ja yrittää noudattaa niitä. Paino sanalla yrittää. Eikä intuitiivinen syöminen ole edes rinnastettavissa ruokavalioon. Itse ajattelen, että se on osa paljon isompaa kokonaisuutta, johon kuuluvat niin kehon signaalit, tunteiden käsittely kuin kaikki ne tavat, joilla pidät omasta kehostasi huolta.

Intuitiivinen syöminen on harjoittelua, ei lopullinen tila.

Hyvä on muistaa sekin, että jos syö vaikkapa valmiin ruokavalion mukaan, mutta silti kokee itsensä vapaaksi ja hyvinvoivaksi, ei välttämättä ole tarpeen ryhtyä opettelemaan kehon viestien mukaan syömistä. Toisaalta ajattelen, että ruokavaliokin voi olla intuitiivista: jos oma keho ja mieli voivat hyvin jotain ruokavaliota noudattamalla, silloinhan on kuunnellut kehonsa viestejä.

 

2. Anna aikaa.

Jos ei ole pitkään aikaan kokenut, miltä tuntuu syödä säännöllisesti ja tuntea nälkää säännöllisesti, on hankala hypätä suoraan vapauteen. Intuitiivinen syöminen vaatii vireitä, toimivia nälkäsignaaleja. Aika usein ne ovat sotkussa esimerkiksi tunnesyömisen, ahmimisen tai rajoittavan ruokavalion jäljiltä.

Minulla oli pohjaton nälkä, kun päästin irti viimeisestä dieetistäni. Tarrasin mihin tahansa kaloripitoiseen, mitä kaapista löysin, söin jopa hunajaa suoraan purkista. Luulin, ettei nälkä loppuisi ikinä, joten yritin sivuuttaa sen. Se palasi joka kerta voimakkaampana. Lopulta piti vain kunnioittaa nälkää, muuten kierre olisi jatkunut ikuisesti.

Jos olet tukahduttanut kehosi viestejä vuosia, parasta, mitä sille voit nyt tehdä, on kuunnella. Vaikka se tässä hetkessä tarkoittaisi, että syö paljon, enemmän kuin tuntuu järkevältä.

Luonnollisen, säännöllisen nälän herättäminen vaatii usein sitä, että antaa keholleen ravitsevaa, hyvää ruokaa säännöllisesti riittävän pitkään. Alkuun se voi tarkoittaa ruokavaliota, kalorien laskemista, kellon mukaan syömistä. Syömistä silloinkin, kun ei nälättäisi. Samalla voi opetella tutkailemaan omaa kehoaan: milloin minulla on nälkä?

Ohjeiden mukaan syöminen ei ole epäonnistumista tai sitä, että kehosi olisi pettänyt sinut. Jos on vuosikausia turruttanut nälkäviestejä, niiden herättely voi viedä pitkään. Viikkoja, kuukausia, ehkä vuosiakin. Minulla se vei vuosia. Ole silloinkin kärsivällinen ja myötätuntoinen kehoasi kohtaan: se on kuitenkin jaksanut kannatella sinua kaikki nämä vuodet.

 

3. Tasapainota arki.

Nukutko riittävästi? Onko elämässäsi menossa jotain stressaavaa? Intuitiivista syömistä ei voi olla irrallaan tasapainoisesta arjesta. Uni on ehdottoman tärkeää, sillä valvoneena kehon signaalit sotkeentuvat. Stressaantuneena harvoin jaksaa kärsivällisesti pohtia, millainen ruoka omalle keholle tekisi hyvää.

Kun nipistän liikaa unesta tai treenaan liian kovaa, alan herkästi syyttää itseäni siitä, etten pysty tekemään järkeviä ruokavalintoja. Tuntuu, että menetän todella herkästi kosketuksen omaan kehooni, jos mielen päällä on jotain muuta suurta. Siksi on niin tärkeää pysähtyä ja antaa aikaa.

Intuitiivista syömistä ei voi pakottaa.

Voi myös olla, ettei juuri nyt ole paras hetki kokeilla, vaan tulevaisuudessa, kun on saanut ensin jonkin toisen tärkeän palikan tasapainoon.

 

4. Pysähdy tunteiden äärelle.

Oletko tottunut turruttamaan tunteitasi ruoalla? Tunnesyöminen ja intuitiivinen syöminen ovat hankala yhdistelmä. Pureudu siis ensin tunteisiin. Millaisissa tilanteissa etsin turvaa ruoasta? Millaista ruokaa silloin himoitsen? Syönkö suruun, iloon, ahdistukseen, itseinhoon, stressiin?

Jos syö suruun tai stressiin levyn suklaata, ei oikeastaan ole syönyt intuitiivisesti: silloin ei ole syönyt kehon nälkään, vaan tunteisiin. Ruoka on silloin välineellinen. Syöminen on opittu keino, jolla yrittää tulla tunteidensa kanssa toimeen tai päästä niistä eroon.

Vasta kun pystyy purkamaan vyyhdin ja erottamaan, mikä on kehon nälkää ja mikä tunteiden nälkää, intuitiivinen syöminen helpottuu.

Itse pääsin intuitiivisen syömisen jäljille, kun opettelin purkamaan kiellettyjen ja sallittujen ruokien listaa. Opettelin ajattelemaan, että ruoka on aina neutraalia. Saan syödä kaikkea. Vasta silloin lakkasin hiljalleen käyttämästä ruokaa rangaistuksena, palkintona.

Niin moni jättää esimerkiksi iltapalan syömättä ja tukahduttaa nälkänsä, jos on päivällä syönyt enemmän kuin ”pitäisi”. Silloin syömättömyys on tavallaan rangaistus. Intuitiivisen syömisen näkökulmasta nälkä ei ole heikkoutta eikä iltapalan syöminen repsahtamista, vaan nälkä on kehon viesti ja syöminen on kehon tarpeisiin vastaamista. Oli nälän syy mikä tahansa, se on tässä hetkessä kehosi viesti ja siksi todellinen. Kuuntele sitä – ja katso mitä tapahtuu.

 

5. Erota hetken mieliteko ja hyvä olo.

Entä jos keho huutaa koko ajan pizzaa ja suklaata? Pitääkö silloinkin tehdä kuten keho sanoo?

Kysymykseen ei ole ollenkaan helppo vastata. Valehtelematta söisin varmasti joka päivä turhan paljon suklaata, jos seuraisin vain ja ainoastaan intuitiota. Ja juuri tämän takia intuitiiviseen syömiseen ei ole yhtä reittiä tai oikeaa vastausta. Se on tie, jonka jokaisen pitää kulkea itse kaikessa rauhassa oman kehonsa kanssa.

Intuitio vaatii aina järkeä suodattimekseen. Syön aamupalan silloinkin kun minun ei tee mieli aamupalaa, koska tiedän, että muuten olen tunnin päästä kärttyinen. Valitsen leivästä kuituisemman version, koska ei intuitioni erota, kuinka tummaa tai vaaleaa leipä on. Ihminen ajattelee jopa 50 000 ajatusta päivässä, enemmänkin. Olisin kehoni kanssa ihan hukassa, jos en jatkuvasti kysyisi itseltäni, mitä ajatusta tai tunnetta kannattaa kuunnella, mikä on järkevää ja pitkällä tähtäimellä hyvä.

Sillä kestävä hyvä olo on paljon enemmän kuin hetken hyvä olo.

Mistä sinun kestävä hyvä olosi koostuu?

Intuitiivinen syöminen on minulle paljon laajempi käsite kuin vain hetken mieliteon seuraamista. Kokemuksesta tiedän, että minulla on hyvä, energinen olo, kun syön paljon värikästä ruokaa, kasviksia, kuitua. Myös kaloritiheitä ruokia, kuten pähkinöitä tai öljyjä.

Kokemuksesta tiedän myös sen, että aika usein mielitekoihin kannattaa vastata. Pizzanhimo tuskin edes jatkuu viikkoa, vaan lopulta keho alkaa ohjata muualle, syömään ehkä värikkäämmin ja ravinteikkaammin. Niin intuitio toimii.

 

6. Tunnista myös muut nälät.

Ei ole väärin ajatella, että ruoka on polttoainetta. Toisaalta jos ajattelee syömistä vain nälkään vastaamisena, voimana joka saa kehon liikkumaan ja toimimaan, menettää herkästi ruoan monet muut, vähintän yhtä tärkeät ulottuvuudet.

Kuvittele mielessäsi täydellinen ateria. Mitä syöt? Miltä se näyttää? Keiden kanssa olet ja missä? Minä kuvittelen kauniin, värikkään annoksen, läheisimmät ihmiset, mukavan sohvan ja aurinkoisen päivän lämpimässä. Luulen, että aika monen visiossa on jotain samanlaista.

Syöminen on nälkään vastaamista, mutta myös sosiaalista, visuaalista. Nautintoa ja eri aisteja. Se ei ole haihattelua, vaan tärkeä osa ihmisyyttä. Anna itsellesi lupa vastata välillä kaikkiin noihin tarpeisiin. Kokeile valmistaa kaunis annos, kutsu joku syömään.

Rauhoita aterialle aikaa.

Lue myös